Een failcake is een spreekwoordelijke taart om blunders te vieren, maar bij internetbank Bunq moeten werknemers ‘m echt meenemen. Oprichter Ali Niknam houdt van strakke regels. Maak je een domme fout of ben je een minuut te laat? Dan moet je trakteren.
Niknam begon de traditie bij TransIP, het hostingbedrijf dat hij in 2003 oprichtte. “We zaten vaak tot diep in de nacht iets op te lossen als er wat verkeerd ging”, zegt hij tegen Business Insider. “Om de sfeer erin te houden, was er de volgende dag taart.”
Bij Bunq is het ritueel iets aangepast. De lekkernijen zijn er niet om het moreel hoog te houden, maar om fouten van werknemers bespreekbaar te maken.
“Ze weten: ik ben te laat, heb een deadline niet gehaald of ben een afspraak niet nagekomen. Hop, er is taart, vergeven, vergeten en weer door. Zo wordt het geen last op je schouders en voorkom je kantoorpolitiek”, aldus Niknam. Overigens is de taart tegenwoordig in veel gevallen vervangen door koekjes.
Er is geen taartpolitie die controleert of iemand wel iets lekkers heeft uitgedeeld na een fout. “Mensen voelen dat zelf aan”, zegt Niknam, die zelf ook weleens moet trakteren. “Twee maanden geleden was ik een keer te laat. Toen heb ik gin-tonics meegenomen voor iedereen bij de vrijdagborrel. Leuk toch?”
Lees ook het volledige interview dat wij hadden met Ali Niknam over de bijzondere bedrijfscultuur bij Bunq. De IT-ondernemer wil alleen superslimme mensen en eist hoge prestaties. "Wij durven te kiezen voor een bepaalde cultuur."
Lees meer:
- Ali Niknam brak in 2012 zijn schedel – daardoor liep Bunq zo’n 2 jaar vertraging op
- De CEO van Fairphone leerde een belangrijke les van de wedergeboorte van Nokia
- Deze 3 boeken maken van elke manager een betere leider, volgens de CEO van bol.com
- Waarom techbedrijf Bynder elk jaar alle kantoren voor een week sluit